Consilierii USR din județ au transmis presei clujene un analiză despre situația deșeurilor menajere și serviciile noului operator județean, Supercom.
Analiza demonstrează clar deficiențele serviciilor de colectare a deșeurilor din zona 3 și 4, întârzierile și difuncționalități. Probleme grave sunt la plata conform greutății deșeurilor, o bulibășeală totală, la controversatul Centru Integral de Management al Deșeurilor (CMID) de la Pata Rât, dar mai ales costul mare al serviciului public de colectare.
Sute de sesizări au fost depuse de cetățenii județului Cluj și a municipiului Cluj-Napoca din vara lui 2022 până acum, autoritățile au reacționat însă lent, slab. Totuși, să reamintim, șefii județului și municipiului, Alin Tișe, DanTarcea, viceprimar și Emil Boc, edil, au reacționat, au luat la rost Supercom-ul în mai multe rânduri. La fel, foarte slab a reacționat, mediatic, cu mass-media, implicit cu publicul, Supercom-ul, firma care care a câștigat licitația pe județ, din iunie 2021, o firmă buzoiană cu un patron foarte controversat. Din luna ianuarie s-a început colectarea de către această companie și în Cluj-Napoca. Prezentarea firmei s-a făcut cu surle și trâmbițe de către președintele Consiliului Județean, Alin Tișe, cu presă etc.
„Debutul Supercom în zona metropolitană Cluj-Napoca și Huedin nu a fost unul plăcut pentru cetățeni. În toată zona au început să apară probleme pe toate palierele: de la probleme legate de accesul la informații privind noul Operator și noile condiții în care va fi furnizat serviciul de salubrizare, la probleme legate de înțelegerea termenilor contractuali și până la problemele cu impact semnificativ mare perceput de cetățeni, respectiv cele legate de întârzieri în ridicarea deșeurilor și în dotarea cu containere și pubele. La Cluj-Napoca, clujenii obișnuiți să colecteze separat în clopotele dedicate fiecărei fracții au văzut cum peste noapte infrastructura de colectare a dispărut”, se arată în analiza USR Cluj.
„Salubritatea a devenit un serviciu excesiv de scump pentru clujeni, așa cum au constatat peste 65% dintre cei cu care am discutat, iar calitatea serviciilor este departe de nivelul promis, inclusiv echiparea cu recipiente de colectare întârziind nejustificat pentru mai bine de 62% dintre aceștia. Totodată, clujenii au văzut cum a devenit o regulă colectarea haotică a fracțiilor, fără să se țină cont de bunele practici de colectare, așa cum au constatat peste 62% dintre cei chestionați”, se arată în analiză USR Cluj.
Supercom a semnat un contract pe care clujenii nu îl văd pus în practică cm ar trebui
Sondajul relevă o problemă de profunzime, care afectează cetățenii județului, modul cu se plătește, la kilogram, colectarea. Această metodă nu a fost practicată de vechile firme Rosal sau Brantner. ”Inovația” asta a adus-o Supercom, care are și o relație falimentară și cu presa, ea necomunicând sau neținând o conferință de presă deși reclamațiile publicului curg.
„Pentru a asigura un serviciu de calitate, este imperativ ca fiecare actor implicat să își cunoască și să își exercite drepturile și obligațiile iar identificarea și adresarea/ soluționarea oricărei disfuncționalități să fie realizată cât mai aproape de locul apariției, la nivel local. Printre acestea, se află și obligația Supercom de a cântări deșeurile, de a asigura colectarea separată a deșeurilor prin dotarea corespunzătoare cu recipiente de colectare, cu respectarea codului de culori, prin adaptarea frecvenței de ridicare a deșeurilor la cantitățile generate în fiecare zonă, prin ridicarea separată și conforma a deșeurilor pe fracții, utilizând mașini dedicate tipului de deșeu colectat, de a asigura accesul la informații de interes public precum afișarea, în timp real, a traseului flotei auto utilizată pentru colectarea și transportul deșeurilor utilizând o hartă online funcțională”, spune USR, care va monitoriza activitatea Supercom.
Sondajul e AICI
|
|
|
|
|










