Încă din vremea apariției revoluționare a primelor automobile la finele secolului XIX, omul și-a folosit imaginația pentru a găsi întrebuințări adiționale pentru cea mai nouă invenție tehnologică, dincolo de utilitatea ei obișnuită.
Și cum s-a întâmplat adesea de-a lungul veacurilor, omul a căutat să adapteze cea mai nouă inovație pentru propriile sale forme de distracție și amuzament.
Așa au apărut, încă din perioada automobilelor timpurii, primele curse de mașini, întreceri menite să testeze puterea noilor mașinării și să încoroneze, în cele mai multe cazuri, cel mai priceput șofer al competiției.
Clujul interbelic nu a fost ocolit de acest fenomen inedit, arhivele fotografice ale județului conținând o serie de instantanee prețioase, care surprind desfășurarea acestei forme de distracție pe atunci nemaipomenite chiar în interiorul urbei noastre, sau zonelor adiacente orașului.
În acest sens, o postare distribuită în grupul de facebook „Amintiri din Vechiul Cluj” prezintă mai multe fotografii realizate în timpul raliurilor de pe Feleac (și etapelor pregătitoare din oraș), între anii 1935-1937:
În perioada respectivă, întrecerile de mașini erau un hobby rezervat mai degrabă categoriilor de elită ale societății, care își puteau permite achiziționarea celor mai râvnite automobile produse în străinătate în acele zile. Spre exemplu, fotografiile realizate în timpul curselor de pe Feleac surprind personaje precum principele Nicolae (fratele regelui Carol al II-lea), sau nobili precum contele maghiar Erno Festetics: