Sistemul feroviar din Austro-Ungaria, care a existat între 1867 și 1918, a fost o rețea extinsă și bine dezvoltată de căi ferate care a jucat un rol semnificativ în transportul și dezvoltarea economică a imperiului.
Construcția căilor ferate în Austro-Ungaria a început la mijlocul secolului al XIX-lea. Prima linie de cale ferată a fost deschisă în 1837, făcând legătura între Viena (în Austria) și Brno (în regiunea cehă Moravia). În următoarele decenii, rețeaua de căi ferate s-a extins rapid.
Viena, capitala Austriei, a servit ca un important nod feroviar în interiorul imperiului. A fost conectat la diverse regiuni și orașe atât din Austria, cât și din Ungaria, și a devenit astfel un punct central pentru transport.
Sistemul feroviar a avut un impact profund asupra dezvoltării economice a Austro-Ungariei. A facilitat circulația mărfurilor, a oamenilor și a materiilor prime, contribuind la industrializarea și la comerțul în interiorul imperiului.
Geografia diversă a Austro-Ungariei a reprezentat provocări pentru construcția căilor ferate. Imperiul cuprindea toate formele de relief, de la regiunile alpine din Austria până la Marea Câmpie Ungară. Inginerii au trebuit să construiască tuneluri, poduri și viaducte pentru a depăși aceste provocări.
Sistemul feroviar a jucat un rol în integrarea diferitelor regiuni din Austro-Ungaria, deși tensiunile etnice și politice au persistat. A ajutat la centralizarea funcțiilor administrative și a logisticii militare.
În 1912 o călătorie cu trenul pe ruta Cluj-Viena dura 18 ore
Datorită vastei rețele feroviară a Imperiului Austro-Ungar, Clujul era astfel conectat cu marile orașe din imperiu.
Gara din Cluj a fost proiectată de către celebrul inginer austriac de cai ferate Kar von Ghega, iar compania care s-a ocupat de construcția ei purta numele de Charles Warring, una din celebrele firme britanice din industria feroviară de la acel moment.
În data de 5 august 1869 aproximativ 60 de curajoși pasageri au urcat în cele 8 vagoane prinse de locomotivă Hector. Aceasta a fost o cursa de încercare pe ruta Cluj-Baciu și retur.
În mai 1870 a mai avut loc o cursa test, pe ruta Cluj-Oradea, iar timpul total al cursei a fost puțin peste 5 ore. O călătorie cu trenul de la Cluj la Viena în anul 1912 dura aproximativ 18 ore.
Inaugurarea oficială a gării a avut loc în 7 septembrie 1870, Gara din Cluj-Napoca fiind astfel una din cele mai vechi gări de pe teritoriul actual al României.
E, nu mai spunem că actuala linie e o parte a acelor linii.
Podul care se vede in fundal este acum montat in Grigorescu cunoscut ca ,, Podul Albastru,,.