Astăzi am avut plăcerea de a sta de vorbă cu dl. George Brata, reprezentantul SOLON, agenția digitală pentru avocați. George ne-a răspuns la câteva întrebări legate despre nevoia de digitalizare în domeniul juridic precum și despre avantajele pe care avocați le pot avea în cazul în care își fac simțită prezența în mediul online.
1. De unde a pornit ideea de a înființa o firmă care oferă servicii de digitalizare dedicate avocaților? A fost o nevoie pe care ați identificat-o în piață sau o pasiune personală a membrilor echipei pentru domeniul juridic și tehnologic?
Domeniul juridic este crucial pentru buna funcționare a unei societăți, iar în România am observat o reticență pentru digitalizare – la toate nivelurile acestei industrii. Fiind tineri profesioniști și membri a unei generații modelate de tehnologie, vrem să facem digitalizarea accesibilă pentru orice avocat din România și să rezolvăm totodată problemele de natură tehnică ale clienților noștri, lăsându-i pe ei să se ocupe de ce este mai important – grijă față de clienți și față de provocările lor de natură juridică.
2. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat în lansarea acestui business?
Profesioniștii din domeniul juridic sunt adesea sceptici și neîncrezători în faptul că digitalizarea le poate aduce o mai mare vizibilitate în fața potențialilor clienți, precum și în modul în care aceasta îi poate ajuta să își construiască un brand autentic. Partea bună este faptul că de multe ori rezultatele pentru clienții noștri încep să apară imediat după implementarea primelor servicii digitale, iar ciclul de feedback este relativ scurt, ceea ce ne permite să măsurăm, să observăm și să îmbunătățim tacticile digitale abordate.
3. Serviciile oferite de voi includ branding, marketing și development. Cum ați decis să îmbinați aceste domenii pentru a ajuta avocații să se digitalizeze și să își dezvolte prezența online?
Un brand puternic de avocat are o prezența intuitivă, modernă și coerentă atât în mediul online cât și offline. Pentru a putea implementa in-house serviciile necesare pentru livrarea acestor concepte moderne, am creat o echipa fondatoare puternică formată din specialiști în design, programare, marketing, fiscalitate și nu în ultimul rând – aspecte juridice. Membrii fondatori au multă experiență în domeniile lor de activitate, dând dovadă de o înaltă expertiză profesională ceea ce garantează succesul în digitalizarea experienței fiecărui client.
4. Cum credeți că tehnologia și digitalizarea pot influența modul în care avocații își desfășoară activitatea și interacționează cu clienții lor?
În ultimii 30 de ani, tehnologia a jucat un rol esențial în creșterea și dezvoltarea mediului de afaceri, creând oportunități foarte profitabile pentru toți cei implicați. Printr-o digitalizare corectă, avocații au nenumărate avantaje precum faptul că devin mai vizibili pentru potențiali clienți, cresc productivitatea, reduc nivelul de muncă prin automatizări și pot avea un impact mai mare în societate folosind inteligent platformele de Social Media.
5. În opinia voastră, care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac avocații când încearcă să-și construiască brand-ul online și cum îi puteți ajuta să evite aceste capcane?
Mulți avocați cred că dacă își fac o pagină de Facebook pe care postează din când în când vor fi vizibili în mediul online, dar în cele din urmă ajung să fie văzuți și apreciați tot de cercul vechi de cunoștințe și e dificil să ajungă la audiențe noi. O digitalizare eficientă este un proces metodic și laborios, de aceea recomandarea SOLON este să apeleze la un specialist digital – exact la fel cum ai apela la un medic dacă te-ai îmbolnăvi sau la un mecanic dacă ți s-ar strica mașina.
6. Dezvoltarea unui website pentru un cabinet de avocatură este diferită față de alte domenii. Ce elemente speciale trebuie să aibă în vedere un avocat atunci când își creează un website?
Din punct de vedere tehnic, un website juridic nu este cu mult diferit de un website de prezentare pentru orice fel de business. Specific domeniului juridic sunt reglementările UNBR cu privire la conținutul website-ului sau metodele de promovare plătită online, dar tocmai aici experiența echipei pluridisciplinare din spatele SOLON își spune cuvântul. Expertiza cu diverse tehnologii și limbaje de programare se traduce într-o gamă de soluții versatile care se mulează pe orice nevoi ale clientului. Concret, echipa SOLON a livrat atât one-page websites (eg. avocat-nagy-cluj.ro) cât și website-uri complexe cu multiple pagini, Blog, Newsletter, panou de administrare, etc (eg. avocat-alexdumitrescu.ro).
7. Cât de importantă este pentru avocați o strategie de marketing bine pusă la punct în era digitală și cum îi puteți ajuta să atragă clienți noi prin intermediul platformelor online?
Trăim în era publicității iar acest lucru se simte până și în domeniul juridic. În ziua de astăzi poate că singurul lucru care depășește o reputație remarcabilă sau un istoric impecabil este o strategie de marketing online foarte bine pusă la punct. Pe lângă multiplele canale existente deja în platformele de Social Media, motoarele de căutare devin unelte tot mai folosite în găsirea avocatului potrivit așa că sfatul nostru pentru avocați este să meargă acolo unde deja potențialii clienți îi caută.
8. Ce rol joacă inovația în serviciile voastre și cum reușiți să rămâneți la curent cu cele mai noi tendințe în tehnologie pentru a le aplica în industria avocaturii?
În acest tip de business, inovația este imperativă pentru că fiecare client se confruntă cu provocări și spețe diferite, așa că trebuie să ne adaptăm și să livrăm conform nevoilor. Ca programator și strateg digital cu peste 10 ani de experiență, domeniul LegalTech a fost mereu fascinant pentru mine pentru că am considerat legile că fiind codul sursă al societății. Împreună cu echipa explorăm și adoptăm constant tehnologii noi pentru a optimiza procesele digitale ale clienților noștri, iar dacă e nevoie le construim de la zero – asta numesc inovație!
9. Cum vă construiți relația cu clienții voștri, având în vedere că mulți dintre ei provin dintr-un domeniu atât de tradițional precum cel juridic? Ce strategii utilizați pentru a câștiga încrederea lor?
Un mod important de a crea o conexiune autentică cu un viitor client este prin a oferi o sesiune de consultanță digitală personalizată de 30 de minute în mod total gratuit, fără nicio obligație. În acest fel reușim să discutăm transparent despre provocări, nevoi și dorințe în mediul online și oferim feedback instant, iar pentru strategii mai elaborate echipa SOLON poate reveni cu un răspuns și o oferta în scris, pe e-mail.
10. Ce sfaturi ai oferi unui alt tânăr antreprenor care vrea să pornească o afacere în domeniul serviciilor digitale? Ce ar trebui să știe înainte de a face acest pas?
Antreprenoriatul este dificil la orice vârstă, mai ales când ești tânăr. Competiția e acerbă în toate industriile online. Piața serviciilor digitale se află în continuă schimbare și cred că exact aici este cheia: specializează-te pe o nișă nouă într-o industrie matură pentru a avea avantajele ambelor lumi: soluții digitale noi pentru probleme vechi. Mult succes!